google-site-verification: googlec92391fd77bd9e6b.html

blog

nieuwjaarsvoornemens

Jaarwisseling zorgt ervoor dat wij aandacht geven aan datgene wat al is geweest en aan alles wat ons nog hopelijk te wachten staat. Het verbindt ons verleden en onze verlangens. Het nodigt uit tot reflectie. Sta erbij stil wat jouw volgende stap zal zijn.

Voordat 2018 begint neem tijd om terug te blikken naar afgelopen jaar.

Welke kleur had 2017? Was het een makkelijk jaar? Goed jaar? Wat heeft het jou gebracht? Wat heb je bereikt? Wat heb jij geleerd? Waar ben je trots op?  Wat wil je achter je laten? Waar heb je afscheid van genomen?

En waar verlang je naar in 2018? Durf te dromen. Wat is belangrijk voor je? Wat kun je en wil je niet missen? Beschrijf het zo nauwkeurig mogelijk. Hoe duidelijker wij weten wat we willen hoe makkelijker wordt het om het te bereiken.

Neem de tijd om hierbij stil te staan. Begin met het bepalen wat jij zou willen veranderen en wat maakt dat dat juist belangrijk voor je is. Wat wil je bereiken privé? Wat zakelijk? Hoe wil je dat jouw relaties, vriendschappen, gezondheid anders worden in 2018? Hoe ga je straks weten dat het is gelukt, waar ga je het aan merken? Om het nog concreter te maken, schrijf bij elk van jouw doelen minstens vijf stappen die je ervoor zal ondernemen.

chronisch tijdtekort? kies wat belangrijk is!

Terwijl je to-do-list oneindig blijft groeien, wil de dag niet meer dan 24 uur ruimte bieden. Met tegenzin of soms schuldgevoel stel je zaken uit. Het kan echt anders!

Iedereen kan grip op tijd krijgen! Hieronder hebben wij voor jullie 3 tips op een rijtje gezet:

1. Begin eerst met dagelijks uit je to-do-lijst een taak te kiezen die echt belangrijk voor je is. Voer het uit zo snel als je kan, indien mogelijk meteen in de ochtend.

2. Kies uitvoeren boven perfectie! Hoewel perfect en af erg fijn klinkt, is het beter om meer te doen, dan je verliezen in details. En wie weet levert het wat tijd op voor dingen die je echt leuk vindt. Wat zou jij kunnen laten? Wat zou je kunnen delegeren? :)

3. Stop met uitstellen! Angst voor mislukken blokkeert jouw creativiteit en succes. Probeer eens de taken in kleinere behapbare stapjes in te delen en ga ervoor. Afgeronde stapjes geven energie en brengen je altijd dichterbij je doel.

beter voor jezelf zorgen

Beter voor jezelf zorgen? Ontwikkel een (gezond) egocentrisme!

Sta erbij stil wat jouw behoeftes zijn op allerlei gebieden: fysiologisch, emotioneel, financieel, sexueel, reactief (oplossen van zaken), ambitioneel, gevoelens, zelfrealisatie, altruisme (anderen helpen), visie.. etc.

Maak een begin, inventariseer je behoeftes als het gaat om je vrijetijdsbesteding.

Zoek minimaal 15 activiteiten die belangrijk voor je zijn.
Verdeel ze over 3 groepen:

1. minimaal 1 keer per jaar te doen (vanwege omvang niet haalbaar om vaker te doen, wel belangrijk, zoals vakantie)
2. te doen in weekenden (uitjes, bezoeken etc.)
3. te doen zo vaak als het kan (makkelijk te realiseren, zoals koffie drinken, mediteren, bellen).

Plan deze activiteiten in je kalender en maak ze tot een vast onderdeel van jouw leven!


nieuwsbrief

Nieuwsbrief najaar 2017 - Over vaders, vrouw zijn en meer.




 © M Engel Consult | Magdalena Dijkstra-Engel 2018